پودر

بوعلی دارو

پودر مسمن بوعلی دارو

20 ساشه 5 گرم

ترکیبات

کتیرا، بادام شیرین، نشاسته، شکر سرخ

نحوه مصرف

یک ساعت قبل از هر وعده غذایی، یک عدد ساشه را در یک لیوان شیر گرم ریخته و میل کنید.

موارد مصرف

چاق کننده

شرایط نگهداری

دور از نور و رطوبت و در دمای زیر 20 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

نکات قابل توصیه

ممکن است در افراد مستعد سبب نفخ شود.
در افراد مبتلا به تصلب شرایین و چربی خون بالا منع مصرف دارد.
تداخل دارویی برای این دارو گزارش نشده است.
در افراد مبتلا به ضعف گوارشی و افراد دارای معده سرد با مشورت پزشک مصرف شود. اگر به شیر در حال گرم شدن، پودر نارگیل اضافه شود اثرات بهتری خواهد داشت

طب گیاهی قدیمی ترین شکل درمان است که از سوی بشر شناخته شده و از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از این روش درمانی در تمامی تمدن ها سابقه دارد و از عوامل پیشرفت علم پزشکی رایج به شمار می رود(1). در طب سنتی علت اصلی لاغری، خشکی مزاج است. عموما در افراد با مزاج خشک مشکلاتی همچون لاغری، خشکی پوست، کم خوابی و … وجود دارد. داروی مسمن بوعلی دارو با مکانیسم افزایش رطوبت بدن سبب برطرف شدن خشکی مزاج، فربه شدن بدن و همچنین تقویت عمومی بدن می شود. اجزای این دارو به تنهایی و به صورت ترکیبی سبب افزایش رطوبت در بدن می شوند. پودر مسمن بوعلی دارو دارویی جهت افزایش وزن بدن در افراد مبتلا به لاغری می باشد که جهت سهولت مصرف به صورت ساشه ارائه می شود. این محصول حاوی کتیرا، بادام شیرین، نشاسته و شکر سرخ می باشد. کتیرا صمغی است که به صورت طبیعی یا در اثر شکاف دادن بافت ساقه گونه هایی از گون که به گون کتیرا معروف اند به دست می آید(2). در علم پزشکی گزارش شده که کتیرا از رشد سلول های سرطانی ممانعت کرده و مصرف دائمی آن، باعث تعدیل قند خون در بیماران دیابتی می شود و اثر آن در بهبود زخم ها به اثبات رسیده است(3).
بادام شیرین با نام علمی Amygdalus communis بومی کشورهای آسیای میانه و غربی است. از بادام شیرین جهت تقویت مغز و اثرات ضد سرطانی آن استفاده می شود و روغن آن در صنایع داروسازی و آرایشی کاربرد دارد(4). بادام شیرین دارای 53 تا 55 درصد روغن و 23 تا 25 درصد مواد آلبومینوئیدی می باشد(5). نشاسته یکی از مهمترین و فراوان ترین پلی ساکارید ها در طبیعت است(6). نشاسته بخش قابل توجهی از ترکیبات دانه های غلاتی مانند گندم، برنج، جو و ذرت، غده های سیب زمینی و ریشه ها و ساقه های گیاهان دیگر را تشکیل می دهد. این ماده در گیاهان به صورت گرانول هایی که اندازه، شکل و ساختار آنها وابسته به منبع اولیه آن می باشد وجود دارد(7). شکر استخراج شده از ساقه نیشکر قبل از تصفیه و عمل آوری و تبدیل آن به شکر سفید، شکر سرخ نامیده می شود که در موارد خاص به عنوان دارو مصرف می شود. این خواص شامل آرام بخشی، محرک میل جنسی، خنک کنندگی، مدر و ملین، چاق کننده و مفید و مقوی در خستگی مفرط می باشند(8).