کپسول

بوعلی دارو

کپسول افسنطا

کپسول افسنطا بوعلی دارو

60 کپسول نرم 1200 ميلي گرم

ترکیبات

ترکیبات: افسنطین، روغن زیتون

نحوه مصرف

1 تا 2 عدد کپسول صبح ناشتا و عصرها(یک ساعت قبل از شام) با شربت کامبوجا یا عرق گزنه، رازیانه، فراسیون یا بیدمشک میل شود. مصرف آب ناشتا باعث ضعف عضلات قلب می شود و توصیه نمی گردد.

موارد مصرف

تقویت کبد، درمان کبد چرب، تقویت معده و تقویت عمومی

شرایط نگهداری

دور از نور و رطوبت و در دمای زیر 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

نکات قابل توصیه

ممکن است در افراد گرم مزاج سبب کهیر شود، در این صورت چند روز دارو را قطع نمایید.
مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی، در خونریزی های معده، کولیت اولسراتیو، کسانیکه مشکل انعقادی و نارسایی کلیوی و صرع دارند ممنوع می باشد.
مصرف این فرآورده با داروهای ضد انعقاد خون، ضدتشنج مانند فنوباربیتال، پریمیدون، والپروئیک اسید، گاباپنتن، کاربامازپین، فنی توئین تداخل دارد.
دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

کبد يک اندام پيچيده و بزرگ است که نقش اصلي آن طراحي و مديريت متابوليسم کربوهيدرات، پروتئين و چربي است1.
در طب سنتی کبد جزء اعضاي رييسه و يكي از مهمترين اندامهاي بدن مي باشد که كل اخلاط بدن و خون را توليد کرده و تغذيه كل بدن را  برعهده دارد. لذا هر گونه بيماري در كبد و عوارض ناشي از آن تمامي بدن را تحت تاثير قرار خواهد داد2.
روغن زیتون یک غذای فراسودمند است که حاوی ترکیبات فعالی از قبیل اولئیک اسید، اجزای فنولیک و اسکوالن می باشد. فنولهای اصلی موجود در آن دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند. مصرف مداوم روغن زیتون با مهار استرس اکسیداتیو، اثرات حفاظتی مناسبی در برابر سرطانها، بیمارهای های قلبی-عروقی و پیری ایجاد می کند3.
از جمله بیماری های کبد، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) است که یک اختلال متابولیکی است. نشانه کبد چرب، تجمع تری گلیسرید در هپاتوسیت ها بیش از 5 درصد وزن کبد است. تحقیقات زیادی در مورد اثر روغن زیتون بر پیشگیری و درمان کبد چرب انجام شده است، این مطالعات نشان می دهد که مصرف روغن زیتون بکر بجای روغن مصرفی معمولی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی سبب درمان و پیشگیری از عوارض جانبی این بیماری می شود. همچنین سطح آنزیم های ALT و AST در گروه دریافت کننده روغن زیتون به طور معناداری پایین تر آمد4.
افسنطین با نام علمی Artemisia absinthium از گیاهان کلیدی طب سنتی ایران در تقویت کبد است. مطالعات نشان می دهند که عصاره آبی افسنطین مانع افزایش سطح سرمی آنزیم های کبدی و اثر آن بر آسیب حاد کبدی می شود، همچنین بدلیل اثرات آنتی اکسیدانی(ضدسرطانی) سبب تنظیم سطح ایمنی بدن می شود5.  
در کتاب قرابادین کبیر که یکی از کتب معتبر طب سنتی ایرانی است با استفاده از روغن زیتون و گیاه افسنطین به دارویی با مزاج گرم و خشک و با خاصیت بسیار فوق العاده اشاره شده است6.
این دارو جهت تقویت کبد و کمک به درمان کبد چرب، تقویت معده و تقویت عمومی بدن می باشد، نتایج سرولوژی، بافت شناسی و هسیتوپاتولوژی در مطالعه حیوانی انجام شده بر روی این دارو نشان داد که بصورت معنی داری سبب کاهش فیبروز کبدی القا شده به روش BLD در موشهای صحرایی می شود7.