کپسول

بوعلی دارو

کپسول تُربد

کپسول تُربد بوعلی دارو

30 کپسول 950 ميلي گرم

ترکیبات

تربد، زنجبیل، شکر سرخ

نحوه مصرف

دو ساعت بعد از مصرف صبحانه، یک تا دو عدد با آب گرم میل شود. تا دو ساعت بعد از مصرف کپسول، غذا میل نشود. مصرف دارو بیشتر از ده روز ادامه نیابد.

موارد مصرف

مسهل بلغم (بلغم های غلیظ و رطوبت فاسد که در اعضا تجمع یافته اند را دفع می کند.)

شرایط نگهداری

دور از نور و رطوبت و در دمای زیر 20درجه سانتیگراد نگهداری شود.

نکات قابل توصیه

مصرف این فرآورده در افرادی که ضعف گوارش دارند، سبب دل درد و دل پیچه می شود. در صورت اسهال شدید و یا دل پیچه و دل درد زیاد با پزشک مشورت کنید.
مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی و مبتلایان به سنگ صفرا ممنوع می باشد. در روزهای خونریزی ماهیانه بانوان و در نارسایی کبد و کلیه و کراتینین بالا مصرف نشود.
بهتر است با فاصله دو ساعت از دیگر داروها مصرف شود. احتمال ایجاد تداخل در مصرف همزمان با ضد انعقاد ها وجود دارد.
در مبتلایان به التهاب معده و روده و دیابت با احتیاط مصرف شود.
در صورتی که یبوست گوارشی وجود داشته باشد، ابتدا بایستی با مصرف ملین ها اجابت مزاج انجام شود و بعد کپسول تربد مصرف شود.
دور از نور و رطوبت و در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

مصرف زیاد خوراکی های سردی بخش، باعث ازدیاد خلط بلغم در بدن می شود. هنگامی که در فردی خلط بلغم غالب شود زبان به رنگ سفیدی می گراید و فرد احساس سرما می کند و همه یا بعضی از حالات زیر شامل ترشی دهان، سفید شدن زود هنگام مو، سردی دست و پا، دیر هضم شدن غذا (توقف زیاد غذا در معده و آروغ زدن ترش)، خواب آلودگی، رقیق بودن آب بینی، فراموشی و کند ذهنی، درد معده، گرفتگی ماهیچه های پشت و گردن، زانودرد و پادرد، تنگی نفس، تپش قلب (خصوصا هنگام برخاستن از خواب)، سرفه ی زیاد، ضعف مثانه، دیده می شود(1). کپسول تربد بوعلی دارو ترکیبی از تربد، زنجبیل و شکر سرخ می باشد که در منابع معتبر طب سنتی برای درمان بلغمهای غلیظ و رطوبت فاسد، از آنها یاد شده است.
شکر استخراج شده از ساقه نیشکر قبل از تصفیه و تبدیل آن به شکر سفید، شکر سرخ نامیده می شود که به عنوان رفع کننده مشکلات گوارشی، مدر، ملین و خنک کننده دارویی استفاده می شود(2).
گیاه تربد گرم و خشک است، مسهل قوی بلغم و رطوبت های رقیق و تسکین دهنده ی دردهای مفاصل می باشد، همچنین صفرابر، خارج کننده ی اخلاط سوخته، مسکن سرفه های ناشی از رطوبت معده و مفید برای سیاتیک است(3). تربد حاوی ترکیبات متعددی از جمله آمیدون، رزین، ترکیبات گلیکوزیدی به نام تورپتین و… بوده که به عنوان یک داروی مسهل قوی استفاده می شود(4).
گیاه زنجبیل دارویی گرم است و در درمان بسیاری از بیماری ها مثل کاهش فشار خون، یبوست، مشکلات معده و بیماری هایی که ناشی از مزاج بلغم می باشد مفید است. این گیاه حاوی اسانس هایی مانند جینجرول، زینجیبرن، زینجرون، اولئورزین، موسیلاژ و … بوده که خواص فارماکولوژیکی آن را به این ترکیبات نسبت داده اند و بین 1 تا 3 درصد وزن زنجبیل تازه را تشکیل می دهند. تا کنون بیش از 50 نوع آنتی اکسیدان از ریزوم زنجبیل جدا شده است که -6 جینجرول از عمده ترین آنها است. زنجبیل همچنین از بروز نفخ در روده ها و معده جلوگیری می کند و در مجموع برای کبد و معده ی افراد سرد مزاج و افراد دارای مزاج بلغم، بسیار مفید است(5). قرار گرفتن زنجبیل در کنار تربد باعث افزایش بلغم زدایی این گیاه شده و همچنین عوارض جانبی آن را بسیار کم می کند.