کپسول

بوعلی دارو

کپسول دیابیطس

کپسول دیابیطس بوعلی دارو

60 عدد کپسول 780 ميلي گرم

ترکیبات

گزنه، توت سفید، سیر، شنبلیله، گردو، دارچین

نحوه مصرف

روزی سه بار هر بار یک کپسول بعد از غذا با آب میل شود. این مقدار در صورت نیاز با نظر پزشک تا دو برابر قابل افزایش است.

موارد مصرف

کاهش دهنده قند خون و مقاومت به انسولین و HbA1c در افراد مبتلا به دیابت نوع دو

شرایط نگهداری

دوراز نور و رطوبت و در دمای زیر 30 درجه سانتيگراد نگهداري شود.

نکات قابل توصیه

این دارو ممکن است در بعضی افراد سبب بروز خارش، کهیر، اسهال خفیف و افزایش خونریزی قاعدگی شود.
مصرف این دارو در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی و کلیوی، پروتئینوری و کراتینین بالا، بیماران مبتلا به خونریزی گوارشی و زخم معده و همچنین زنان باردار ممنوع است.
مصرف همزمان این فرآورده با داروهای کاهش دهنده قند خون می تواند موجب افزایش اثر داروها شود. امکان ایجاد تداخل با اثر ضد انعقادها مثل وارفارین وجود دارد.
درصورت حساسیت به هریک از اجزای فرآورده یا وجود مشکلات گوارشی مانند التهاب سطوح مخاطی و همچنین افراد مبتلا به ناراحتی های کلیوی و زنان شیرده آن را با مشورت پزشک مصرف کنند. در صورت افزایش خونریزی قاعدگی، در این ایام مصرف نشود.
بهتر است مصرف این دارو با سایر داروها حداقل دو ساعت فاصله داشته باشد.

بیماری دیابت یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز می باشد که سالانه بیش از 100 میلیون نفر را مبتلا می کند. دیابت نوع دو اغلب با اختلالات متابولیسم لیپید همراه است. به عبارت دیگر افزایش سطوح اسیدهای چرب نقش اساسی در افزایش مقاومت به انسولین ایجاد می کند و به همین دلیل معمولا بیماران دیابتی، اختلالات چربی خون نیز داشته که همراهی این دو عامل می تواند به بیماری های قلبی – عروقی و سکته های مغزی و قلبی دامن بزند. دیابت نوع دو به صورت سه ناهنجاری پاتولوژیک اختلال در ترشح انسولین، مقاومت محیطی به انسولین و تولید بیش از حد گلوکز کبدی مشخص می شود. شواهد موجود در خصوص تاثیر جنسیت در بروز بیماری دیابت، نشان دهنده شیوع بیشتر دیابت در زنان نسبت به مردان می باشد. لذا با توجه به بالا بودن بافت چربی در زنان، چاقی را می توان به عنوان عامل خطر مهمی برای ابتلا به دیابت نوع دو در زنان نسبت به مردان دانست. علاوه بر این، عوارض مزمن دیابت با مقادیر بالای گلوکز خون ارتباط مستقیم دارد و افزایش قند خون موجب اتصال غیر آنزیمی گلوکز به پروتئین ها در داخل و خارج سلول می شود. به عبارتی عوارض برگشت ناپذیر دیابت، ناشی از محصولات نهایی گلیکاسیون غیر آنزیمی است که با تغییر در ترکیب بیومولکول ها، زمینه بروز برخی از عوارض جسمانی نظیر آترواسکلرز و نفروپاتی و رتینوپاتی را فرآهم می آورد(1). کپسول دیابیطس بوعلی دارو® ترکیبی از گیاهان گزنه، توت سفید، سیر، شنبلیله، گردو و دارچین می باشد که بر روی این ترکیب و اجزاء آن در طب سنتی و طب نوین مطالعات متعددی صورت گرفته که کاربرد آنها را در درمان دیابت اثبات می کند. در یک کارآزمایی بالینی اثر کپسول دیابیطس بوعلی دارو® بر روی 76 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد. بیماران در دو گروه تحت درمان با داروی دیابیطس بوعلی دارو® و پلاسبو قرار گرفتند. این دو گروه به مدت 12 هفته و روزی سه مرتبه این داروها را دریافت نمودند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد کپسول دیابیطس بوعلی دارو® باعث کاهش میزان قند خون، HbA1c و مقاومت به انسولین در مقایسه با گروه کنترل شده است(2). در یک کارآزمایی بالینی 30 نفر از زنان دیابتی نوع دو و دارای اضافه وزن به صورت تصادفی در 4 گروه شامل گروه تمرین هوازی همراه کپسول دیابیطس بوعلی دارو®، گروه تمرین هوازی همراه دارونما، گروه کپسول دیابیطس بوعلی دارو® به تنهایی و گروه کنترل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد تمرین هوازی و مصرف کپسول دیابیطس بوعلی دارو® در زنان مبتلا به دیابت نوع دو دارای اضافه وزن، به تنهایی اثرات معنی داری بر گلوکز خون و شاخص های لیپیدی داشته اند. اما ترکیب این دو یعنی مصرف کپسول دیابیطس بوعلی دارو® و انجام تمرینات هوازی، اثرات هم افزایی چشم گیری بر شاخص های فوق داشته است(1).