کپسول

بوعلی دارو

کپسول راوند

کپسول راوند بوعلی دارو (ایارج فیقرا مرکب)

30 کپسول 720 میلی گرم

ترکیبات

تربد، هلیله کابلی، ریوند چینی، مقل ازرق، ایارج فیقرا

نحوه مصرف

بعد از صبحانه و شام یک عدد کپسول میل شود.

موارد مصرف

درمان سردرد و میگرن

شرایط نگهداری

دوراز نور و رطوبت و در دمای زیر 30 درجه سانتيگراد نگهداري شود.

نکات قابل توصیه

در مصرف کوتاه مدت ممکن است منجر به عوارض گوارشی (اسهال)، راش پوستی و افزایش تحریک پذیری شود.
بهتر است همزمان با وارفارین مصرف نشود و با مصرف سایر داروها حداقل دو ساعت فاصله رعایت شود.
در دوران بارداری و شیردهی و کودکان زیر 12 سال، مبتلایان به انسداد و التهاب روده و هر گونه بیماری حاد گوارشی، دهیدراتاسیون شدید، نفریت و نیز در صورت حساسیت به هر یک از اجزای فرآورده مصرف نشود.
ممکن است باعث اختلال در اثرات دیگوکسین، مدرهای تیازیدی، کورتیکواستروئیدها، کینیدین، داروهای ضد تجمع پلاکتی و ضد انعقاد و مسهل های محرک شود.
در بیماران کلیوی، مبتلایان به ناراحتی های گوارشی با مشورت پزشک یا داروساز مصرف شود.
به دلیل تسریع حرکات دستگاه گوارش و کاهش مدت زمان ماندگاری دارو در روده باریک احتمال کاهش جذب داروها وجود دارد. در مصرف هم زمان با داروها به خصوص داروهای با پنجره درمانی باریک احتیاط شود. با توجه به اینکه مصرف این فرآورده ممکن است باعث بروز نوسانات قندخون در بیماران دیابتی شود، در صورت بروز این عارضه، جهت تغییر دوز دارو با پزشک مشورت شود.

سردرد یک بیماری شایع و ناتوان کننده است که افراد را در تمام سنین تحت تاثیر قرار می دهد.
شیوع میگرن در اروپا و آمریکا 16-12 درصد است. در منابع پزشکی ایرانی از سردرد با لفظ صداع یاد شده است. در کتاب معالجات عقیلی آمده است: صداع المی (دردی) است در اعضای راس (1).
بطور کلی سردردها حاد یا مزمن هستند و به سه صورت زیر تظاهر می کنند:
1) درد همه سر را فرا می گیرد و شدت آن یکنواخت و همیشگی است.
2) درد همه سر را فرا می گیرد ولی شدت آن همیشگی نیست و به عبارتی ادواری است.
3) درد بخشی از سر را فرا می گیرد، همانند سردرد میگرنی که در نیمی از سر پدید می آید(2).
بوعلی سینا در کتاب قانون ذیل علاج سردرد به طور کلی آورده که: “سردرد نیز مانند سایر بیماری ها باید انگیزه اش (علتش) قطع شود و ضد آن را در بر انداختنش به کار بُرد، علاوه بر این چیزهایی هست که در سردرد زدایی کمک می کند از قبیل کم خوردن، کم نوشیدن، خواب زیاد و …”  (ولی باید از افراط در موارد ذکر شده اجتناب شود). “از دیگر چیزهایی که می تواند ماده سردرد را پایین بکشند و درد سر را از بین ببرند، ماساژ پا است. اکثراً کسی که سردرد دارد و پاهایش را ماساژ می دهند به خواب می رود” (3).
در کتاب قرابادین کبیر آمده است داروی ساخته شده از ایارج فیقرا، تربد، هلیله کابلی، ریوندچینی و مقل، سر را از رطوبات پاک کند و درد سر و شقیقه(میگرن) را زائل گرداند(4).
میوه گیاه هلیله مصرف دارویی دارد و دارویی ایده آل برای درمان نارسایی های هضم غذا است. دارای قابلیت ضدقارچی و ضدباکتریایی بوده و برای معالجه عفونت به کار می رود. جهت درمان زخم های دهان، عفونت معدی، ورم معده، هپاتیت و بیماری های پوستی به کار می رود. برای کسانی که از نارسایی کبد، نداشتن اشتها، یبوست مزمن و اسهال رنج می برند، مفید است. قابلیت لینت بخشی و نرم کنندگی دارد و برای پاک کردن دستگاه گوارش به کار می رود(5).
ریوند چینی با نام ریواس و ریواند نیز شناخته می شود. ساقه ریواس خاصیت مسهلی دارد و برای درمان یبوست به کار می رود، از عصاره ریشه آن نیز برای درمان دیابت، ناراحتی های کبد و معده، آبله و سرخجه استفاده می شود(6).