کپسول

بوعلی دارو

کپسول سنگ شکن

کپسول سنگ شکن بوعلی دارو (مفتت حصات)

30 کپسول 780 ميلي گرم

ترکیبات

هویج، خیار چنبر، انیسون، کرفس، کرفس کوهی، مر، دارچین، دارچین ختایی، سنبل الطیب

نحوه مصرف

هر روز صبح ناشتا سه عدد کپسول با آب گرم میل شود.

موارد مصرف

درمان سنگ کلیه و مثانه

شرایط نگهداری

دور از نور و رطوبت و در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود.د.

نکات قابل توصیه

مصرف این فرآورده در افراد حساس ممکن است سبب خارش، کهیر و آلرژی پوستی و یا سوزش معده شود.
در بارداری و شیردهی، خونریزی زیاد قاعدگی، نارسایی کلیه و کبد، دفع پروتئین از ادرار، بالا بودن کراتینین خون و زخم های گوارشی منع مصرف دارد.
با داروهای ضد انعقاد از جمله وارفارین و هپارین تداخل دارد و نباید هم زمان مصرف شوند.
در صورت ایجاد دل پیچه و دل درد و یا خونریزی گوارشی مصرف آن قطع شود. بهتر است با مصرف سایر داروها، دو ساعت فاصله دهید و زیاد در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

سنگ های کلیوی در حقیقت تجمع کریستال ها یا اجسام سختی هستند که در کلیه ها و از مواد معدنی موجود در رژیم غذایی تشکیل می شوند(1). سنگ کلیه یکی از بیماری های شایع دستگاه ادراری بوده و مطالعات نشان می دهد که شیوع آن در حال افزایش است(2). شیوع این بیماری در مردان 5 تا 13 درصد و در زنان 4 تا 7 درصد می باشد(3). کپسول سنگ شکن (مفتت حصات) بوعلی دارو ترکیبی از گیاهانی همچون هویج، خیار چنبر، انیسون، کرفس، کرفس کوهی، مر، دارچین، دارچین ختایی و سنبل الطیب بوده که در منابع طب سنتی از این ترکیبات در انحلال، از بین بردن سنگ کلیه و مثانه و دفع آنها استفاده شده است. بوعلی سینا در کتاب قانون در طب، ریشه گیاه سنبل الطیب را در درمان سنگ های کلیوی و انحلال آنها موثر می داند. در کتاب تذکره اولی الالباب نیز از گیاه کرفس کوهی برای درمان سنگ کلیه استفاده شده است(4). مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نیز نشان دهنده تاثیرات مثبت این گیاهان بر سنگ کلیه است. در یک مطالعه میزان انحلال سنگ های کلسیمی در مجاری ادراری توسط عصاره آبی برگ کرفس کوهی و کرفس معمولی بررسی شد و نتایج این مطالعه نشان داد که این عصاره ها علاوه بر تاثیر بر انحلال سنگ کلسیم اگزالات، به میزان قابل توجهی از تشکیل این نوع سنگ ها ممانعت می کند (0.05>P). در نتیجه عصاره کرفس گزینه مناسبی برای پیشگیری از تشکیل سنگ در افراد مستعد و مبتلایان به سنگ کلیه می باشد(5).
در یک مطالعه که به منظور بررسی تاثیر هویج در درمان سنگ کلیه بر روی موش صورت گرفت، موش ها به مدت چهار هفته تحت تیمار با دوز های 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم قرار گرفتند. پس از مطالعه، نتایج نشان داد که پارامترهای کلسیم، سدیم، پتاسیم، اگزالات فسفات،کراتینین، اوره، نیتروژن، اسیداوریک نسبت به قبل از تیمار با هویج کاهش یافته است(6). همچنین مطالعات فارماکولوژیک نشان می دهد که هویج دارای خواص مختلفی از قبیل سایتوتوکسیک، آنتی اکسیدان، محافظت در برابر نفروپاتی و بیماری های کلیوی می باشد(7). 
مطالعات حیوانی نشان می دهد که دارچین باعث کاهش سطح اوره و کراتینین شده و این خاصیت به دلیل اثر آنتی اکسیدانی آن می باشد(8).
با توجه به نتایج مطالعات متعدد، هر کدام از گیاهان موجود در کپسول سنگ شکن (مفتت حصات) بوعلی دارو به تنهایی به عنوان یک داروی موثر در درمان و انحلال سنگ کلیه شناخته شده است، پس این کپسول که حاوی ترکیب چند گیاه موثر است، می تواند تاثیر بسیار قوی تری در درمان سنگ کلیه و مثانه داشته باشد.