کپسول

بوعلی دارو

کپسول فیقرالین

کپسول فیقرالین بوعلی دارو (ایارج فیقرا)

30 کپسول 780 میلی گرم

ترکیبات

سنبل الطیب، زعفران، بلسان، آلوئه ورا، دارچین، اسارون، مصطکی

نحوه مصرف

بزرگسالان، هر شب موقع خواب دو عدد کپسول با یک لیوان آب گرم میل نمایند. سنین 12 تا 18 سال هر شب یک عدد کپسول با یک لیوان آب گرم میل نمایند.

موارد مصرف

درمان یبوست، مسهل معده، پاکسازی معده و سر از مواد زائد

شرایط نگهداری

دور از نور و رطوبت و در دمای 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

نکات قابل توصیه

در مصرف کوتاه مدت ممکن است منجر به عوارض گوارشی و راش پوستی شود.
در دوران بارداری و شیردهی، کودکان زیر 12 سال، مبتلایان به انسداد و کولیت و ناراحتی های روده ای و هرگونه بیماری حاد گوارشی، دهیدراتاسیون شدید، نفریت، اختلالات انعقادی و در صورت حساسیت به هر یک از اجزای فرآورده مصرف نشود.
ممکن است باعث اختلال در اثرات دیگوکسین، مدرهای تیازیدی، کورتیکواستروئیدها، کینیدین، داروهای ضدتجمع پلاکتی و ضدانعقاد شود. در صورت ابتلا به تیروتوکسیکوز و نیاز به مصرف همزمان با سایر داروهای ملین با پزشک یا داروساز مشورت شود. در درمان یبوست بهتر است قبل از مصرف فرآورده های مسهل، تغییر رژیم غذایی را مدنظر قرار دهید. به دلیل تسریع حرکات دستگاه گوارش و کاهش مدت زمان ماندگاری دارو در روده باریک احتمال کاهش جذب داروها وجود دارد. در مصرف همزمان با داروها به خصوص داروهای با پنجره درمانی باریک احتیاط شود. این دارو برای درمان کوتاه مدت یبوست تجویز شده است، بدون مشورت با پزشک بیش از 2 هفته مصرف نشود. در صورت بروز دردهای شدید گوارشی دوز مصرفی را کاهش دهید. در صورت بروز خونریزی رکتال یا عدم وجود شواهدی از حرکات گوارشی دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز نوسانات قندخون تعدیل دوز داروهای کاهنده قندخون را مدنظر قرار دهید. از مصرف داروی تاریخ گذشته اجتناب شود. از دسترس اطفال دور نگهدارید.

مطالعه بر روي عصاره هيدروالکلي سنبل الطيب، نشان داده که اين گياه در درمان دل پيچه و نفخ و اختلالات گوارشي موثر است1. يکی از ترکیبات اصلی موجود در دارچین  cynnamaldehyde می باشد که از آنتی بیوتیک های  طبیعی به حساب می آید و مطالعات حيواني نشان مي دهد که مصرف اين گياه، جهت جلوگیری از زخم معده مفید است2. مواد موجود در لاتکس خشک شده برگ گیاه صبر زرد (آنتراکينون) موجب ترشح آب به داخل روده بزرگ، مانع از بازجذب آب و افزایش حرکات دودی می شود، که این فرایند حاکی از خاصیت ملینی لاتکس این گیاه میباشد3. زعفران برای درمان اختلالات گوارشی به کار می رود4. همچنين زعفران حاوی 8 درصد فیبر است که اين فيبر به حرکات اصلی و دودی روده کمک می کند. تحقیقات نشان داده که رژیم غذایی بدون فیبر باعث ایجاد یبوست می شود5. بلسان گیاهی است با مزاج گرم و خشک که در درمان بیماری های داخلی مفید است. همچنين، درد و پیچ روده (مغص) را درمان می کند و در درمان ضعف هاضمه موثر است6. اسارون گیاهی است با مزاج گرم و خشک که دارای خاصیت مسهل بوده و معده را تقويت می کند. مصطکی صمغی است با خاصیت تقویت معده، رفع سوءهاضمه و ضدنفخ که در این ترکیب جهت گرم کردن معده و بهبودی گوارش و هضم وارد گردیده است7.