کپسول

بوعلی دارو

کپسول مهزل

کپسول مهزل بوعلی دارو

60 کپسول 710 میلی گرم

ترکیبات

زنیان Trachyspermum Copticum، زیره سیاه Carum Carvi، مرزنگوش Origanum Vulgare سداب Ruta Graveolens، لاک مغسول Coccus Lacca، نمک بوره Armenian Bole

نحوه مصرف

روزی 2 بار، هر بار 2 کپسول قبل از غذا میل شود.

موارد مصرف

برطرف کننده چاقی و ایجاد لاغری

شرایط نگهداری

دور از نور و رطوبت و در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

نکات قابل توصیه

در صورت حساسیت به هر یک از اجزای فرآورده، در دوران بارداری، بیماران مبتلا به نارسایی کبدی و کلیوی و هموکروماتوز از مصرف این فرآورده اجتناب شود.
مصرف این فرآورده ممکن است سبب حساسیت پوستی، عوارض گوارشی و افت قند خون شود.
کسانی که زیاد در معرض آفتاب قرار دارند، بیماران گوارشی، مادران شیرده و مبتلایان به بیماریهای انعقادی با احتیاط مصرف کنند.
بهتر است این فرآورده با فاصله 2 ساعت از سایر داروها مصرف گردد.
از مصرف همزمان با تیازیدها، پسورالن، لیتیوم و فلورکینولون اجتناب گردد.
از مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید. 2 هفته قبل از جراحی قطع گردد. در مصرف همزمان با داروهای کاهنده قند خون ممکن است نیاز به تنظیم دوز داروها وجود داشته باشد. فرآورده بیش از 3 ماه مصرف نشود.

امروزه چاقی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی در دنیا مطرح است و شیوع آن با تغییر الگوی غذایی و فعالیت های جسمی، رو به افزایش است1. چاقی یک عامل خطرساز برای تصلب شرائین، مقاومت به انسولین ، دیابت، پرفشاری خون، برخی سرطان ها و مشکلات کیسه صفرا می باشد2. در طب سنتی به بیماری چاقی و اضافه وزن بصورت کامل توجه شده و برای آن درمانهای بسیاری ذکر گردیده است. در یک پژوهش آزمایشگاهی بر روی موش صحرایی، اثر ارائه ترکیب سنتی (مرزنگوش، سداب، زنیان، بوره ارمنی، زیره سیاه، لاک مغسول و رازیانه) همراه با رژیم غذایی Cafeteria (القا کننده چربی و چاقی) سنجیده شد و مشاهده گردید که در هفته چهاردهم از مصرف این ترکیب، افزایش وزن در موشها بصورت قابل توجهی متوقف شد. این ترکیب هیچ گونه عوارض جانبی بر روی ترانس آمینار کبدی، فعالیت های حرکتی و هماهنگی حرکات در پی نداشت3.
بر روی اثرات سفوف مهزل (زنیان، مرزنگوش، زیره سیاه، سداب، لاک مغسول، بوره ارمنی و رازیانه) تحقیقات بسیاری انجام شده است که از جمله آنها می توان به مورد زیر اشاره کرد:
کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 90 بیمار با کلسترول بالای 220mg/dl انجام شد که از این 90 نفر، 63 % دارای BMI بالای 25 بودند. در مجموع در این مطالعه مشخص شد که در طول 6 هفته مصرف سفوف مهزل، حدود 3 % از وزن بدن اشخاص وارد شده به مطالعه، کاهش یافته است4. در نتیجه، می توان گفت مصرف این فرآورده به صورت دوره چند هفته ای یا طولانی تر، اثر بسزایی در کاهش وزن بیماران خواهد داشت. ترکیبات به کار رفته در این فرآورده در بسیاری از متون طب سنتی از جمله قانون بوعلی سینا برای درمان چاقی پیشنهاد شده است5.