کپسول

بوعلی دارو

کپسول پودنک بوعلی دارو (جوارش فودنج)

30 کپسول 750 ميلي گرم

ترکیبات

پونه، صعتر، زنجبیل، کرفس، حاشا، زیره سیاه، فلفل سیاه

نحوه مصرف

روزانه یک تا دو کپسول بعد از غذا (ترجیحاً ناهار و شام) با آب میل شود.

موارد مصرف

تقویت کننده معده و هاضمه و رفع بوی بد دهان

شرایط نگهداری

دور از نور و رطوبت و در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

نکات قابل توصیه

روزانه یک تا دو کپسول بعد از غذا (ترجیحاً ناهار و شام) با آب میل شود.
ممکن است منجر به عوارض گوارشی (تهوع و اسهال خفیف) شود.
در دوران بارداری و شیردهی، بیماران مبتلا به عفونت و التهاب حاد کلیه و مشکلات انعقادی و در صورت حساسیت به هر یک از اجزای فرآورده مصرف نشود.
ممکن است باعث افزایش غلظت خونی فنی توئین، تئوفیلین، پروپرانولول و ریفامپین شود و با اثرات داروهای ضدانعقاد و ضد تجمع پلاکتی تداخل ایجاد کند.
در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، مشکلات صفرا، دیابت و در بیماران زیر 18 سال با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
در مدت مصرف این فرآورده از قرارگیری در معرض نور شدید خورشید خودداری شود. ممکن است باعث القای آنزیم های کبدی شود (در صورت مصرف هم زمان با سایر داروها با پزشک یا داروساز مشورت شود). بیش از مقدار توصیه شده مصرف نشود. از مصرف داروی تاریخ گذشته اجتناب شود. از دسترس اطفال دور نگهدارید.

شیوع اختلالات هاضمه Dyspepsia حدود 40 درصد است و جهت مراقبت از ابتلای به آن منابع مالی زیادی صرف می شود.

75 درصد از موارد سوء هاضمه، عملکردی است که علت عضوی در آن وجود ندارد و عامل مسئول و آسیب رسان، به خوبی شناخته شده نیست مانند نفخ  و بوی بد دهان که این دارو با تقویت هاضمه ومعده ضد نفخ بوده و همچنین باعث رفع بوی بد دهان می گردد.
در طب سنتی ایران هفت علت در ایجاد اختلال هضم ذکر شده است:
1- حرکات سخت و فعالیت شدید بعد از غذا 2- مصرف هم زمان چند نوع ماده غذایی 3- غذاخوردن در هنگام سیری و نبود اشتها 4- عادت بد غذایی افراد و در نظر نگرفتن قوت هاضمه معده 5- غذا خوردن در حالت اضطراب، عصبانیت و ترس شدید 6- پر کردن کامل معده از غذا و سیر شدن کامل 7- نوشیدن آب زیاد هنگام غذا خوردن1.
در مکتب طب سنتی ایران، دستگاه گوارش به خصوص معده، دارای اهمیت خاصی است. اختلال در کارکرد این عضو حساس، موجب اختلال عمل دیگر اعضای بدن می گردد2.
در طب سنتی ایران جهت تقویت معده و قدرت هاضمه آن و نیز پاک سازی آن از گیاهانی چون پونه، زنجبیل، زیره سیاه و … استفاده می شده است3.
Piperitenone Oxide از مـهمتـرین ترکیبـات شیمیـایی موجود در گـونه هـای Mentha از جملـه Mentha longifolia می باشد. مطالعات نشان می دهد که این ترکیب سبب شل شدن عضلات معده و روده می شود و می تواند در درمان سندرم روده تحریک پذیر موثر باشد4. Thymus vulgaris منبع غنی از مواد آنتی اکسیدان فنولیک است که در طب سنتی در مواردی از قبیل مشکلات معده- روده ای، نفخ، انگل روده و نیز به عنوان آرام بخش استفاده می شده است5. میوه کرفس حاوی لیمونن، فلاونوئیدها و فوروکومارین ها می باشد6. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد عصاره کرفس به صورت قابل توجهی از مخاط معده حفاظت می کند و ترشحات معده را کاهش می دهد7. زیره سیاه حاوی پروتئین، پلی ساکارید و … می باشد، در آزمایش های انجام شده بر روی حیوانات مشخص شده که این گیاه دارای اثر ضداسپاسم می باشد و کمیسیون E مصرف آن را در درمان سوء هاضمه تایید کرده است6 .